Неуспішність - невідповідність підготовки учнів вимогам змісту освіти, фіксована через певний період навчання (після вивчення розділу, наприкінці чверті, півріччя).
Відставання - невиконання вимог (або однієї з них) на одному з проміжних етапів того відрізка навчального процесу, який є тимчасовою межею для визначення успішності.
Причинами неуспішності є внутрішні і зовнішні. До зовнішніх відносять:
- перешкоди середовища (гамір, незручне місце, увімкнений телевізор)
- сімейні конфлікт
- надто вимогливі батьки
- байдуже ставлення батьків до навчання і справ
- немає позитивного ставлення до навчання
- проблеми у спілкуванні з однокласниками
До внутрішніх належать:
- порушення у розвитку або недорозвиненість
- високий рівень тривожності дитини
- низький рівень самооцінки
ПРОЯВИ неуспішності і відставання молодшого школяра:
- нездатність визначити план розвязання завдання чи визначити труднощі
- відсутність запитань
- пасивність і відволікання під час уроку
- не реагування емоційне на успішність чи невдачі у навчанні
- нездатність пояснити мету завдання, яке виконується
- неспроможність відтворити зміст матеріалу, який вивчається
- нерозуміння змісту
Зміст роботи з формування позитивного ставлення
невстигаючих школярів до навчання
Ставлення,що формується | 1-йетап | 2-йетап | 3-йетап | 4-йетап |
Ставлення до змісту навчального матеріалу | Найлегший цікавий матеріал незалежно від його важливості, значущості | Цікавий матеріал, що стосується суті досліджуваного | Важливий, але непривабливий матеріал | |
Ставлення до процесу навчання (засвоєння знань) | Діє вчитель, учень тільки сприймає | Головним залишається вчитель, учень бере участь в окремих ланках процесу | Головним стає учень, учитель бере участь в окремих ланках процесу | Учень діє самостійно |
Ставлення до себе,своїх сил | Заохочення успіхів у навчанні, що не потребує зусиль | Заохочення успіху в роботі, що потребує певних зусиль | Заохочення успіху в роботі, що потребує значних зусиль | |
Ставлення до вчителя (колективу) | Актуалізована об'єктивність, нейтральність | Привітність, уважність, особиста привабливість, допомога, співчуття | Доброзичливе ставлення, допомога учню |
Профілактика неуспішності
Етапи уроку | Акценти в навчанні |
1. У процесі контролю за підготовленістю учнів | Спеціально контролювати засвоєння питань, що зазвичай викликають в учнів найбільше утруднень. Ретельно аналізувати і систематизувати помилки, яких припускаються учні в усних відповідях, письмових роботах; з'ясувати типові для класу й зосереджувати увагу на їх виправленні. Контролювати засвоєння матеріалу учнями,які пропустили попередні уроки. По закінченні поділу теми або розділу узагальнюватипідсумки засвоєння школярами основних понять, законів, правил, умінь і навичок, виявити причини відставання. |
2. Під час викладання нового матеріалу | Обов'язково перевіряти під час уроку ступінь розуміння учнями основних елементівматеріалу. Стимулювати запитання з боку учнів у разі утруднень під час засвоєннянавчального матеріалу. Застосовувати засоби підтримки інтересу до засвоєння знань. Забезпечувати великий вибір методів навчання, що дають змогу всім учням активнозасвоювати матеріал. |
Під час самостійної роботи учнів на уроці | Добирати до самостійної роботи завдання з найважливіших, складних і важких розділівнавчального матеріалу, прагнучи меншою кількістю вправ, але поданих системно, досягти більшого ефекту. Включати до самостійної роботи вправи на виправлення помилок, допущених у відповідях і в письмових роботах. Інструктувати про порядок виконання роботи. Стимулювати постановку запитань до вчителя в разі утруднень у самостійній роботі. Допомагати учням у роботі, всіляко розвивати їхню самостійність.Вчити планувати роботу, виконуючи її в належному темпі, та здійснювати контроль зароботою. |
4. Під час організації самостійної роботи поза класом | Забезпечити у виконанні домашньої роботи повторення вивченого, концентруючи увагу на найважливіших елементах програми, які зазвичай викликають найбільше утруднення. Систематично давати домашнє завдання на роботу над типовими помилками. Чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт,перевіряти ступінь розуміння цих інструкцій школярами, які не встигають. Погодити обсяг домашніх завдань з іншими вчителями класу, окрім перевантаження, особливоучнів, які погано встигають. |
Надання допомоги невстигаючому учню на уроці
Етапи уроку | Види допомоги в навчанні |
1. У процесі контролю запідготовленістю учнів | Створення доброзичливої атмосфери під час опитування. Зниження темпу опитування, дозвіл довше готуватися біля дошки. Пропонування учням орієнтовного плану відповіді.Дозвіл користуватися наочним приладдям, що допомагає з'ясувати суть явища.Стимулювання оцінкою, підбадьоренням, похвалою |
2. Під часвикладу нового матеріалу | Вживання заходів підтримки інтересу до тих, хто погано встигає, за допомогою запитань,що з'ясовують ступінь розуміння ними навчального матеріалу.Залучення їх як помічників у підготовці приладів, дослідів тощо.Залучення до висловлення пропозиції в разі проблемного навчання, до висновків таузагальнень або пояснень суті проблеми, висловленої сильним учнем. |
3. Під час самостійної роботи на уроці | Поділ завдань на дози, етапи, виокремлення зі складних завдань низки простих, посилання на аналогічне завдання, виконане раніше.Нагадування прийому та способу виконання завдання.Вказівка на необхідність актуалізувати те чи інше правило.Посилання на правила та властивості, необхідні для розв'язання задач і виконання вправ.Інструктування щодо раціональних шляхів виконання завдань, вимог до їхньогооформлення.Стимулювання самостійних дій учнів, які погано встигають.Ретельніший контроль за їхньою діяльністю, вказування на помилки, перевірка, виправлення. |
4. Під час організації самостійноїроботи | Вибір для груп учнів, що погано встигають, найраціональнішої системи вправ, а немеханічне збільшення їх кількості.Докладніше пояснення послідовності виконання завдання.Попередження про можливі утруднення, використання карток-консультацій, карток зорієнтовним планом дій |
Немає коментарів:
Дописати коментар