пʼятницю, 29 вересня 2023 р.

Про перевантаження учнів: для вчителів початкової школи

 

    Для мене це болюча тема, оскільки в один і той самий період була викладачем, який зобовязаний був організовувати посилену самостійну роботу студентів, і мама, яка кожного дня виконувала до пізнього вечора з дитиною, а деколи уже без неї, шкільні проєкти як домашнє завдання. Моя старша дитина потерпала від перевантаження, а менший зараз потерпає від недовантаження. Як вставити баланс вчителю? Де гранична межа перевантаження? Як її відчувати чи знати вчителю? На мій погляд, цікавою виявилась публікація "Освіторії" з цієї проблеми. Знайомтесь з публікацією тут

    Існує документ, який привідкриває потаємні грані, і це є "Санітарний регламент для закладів середньої освіти" (Наказ про затвердження № 2205 від 25.09.2020). 

    Що стосується початкової школи у цьому документі зазначено таке:

  • Організація освітнього процесу не повинна призводити до перевантаження учнів та має забезпечувати безпечні, нешкідливі та здорові умови здобуття освіти.
    • Не допускається встановлення тривалих перерв (більше ніж 30 хвилин) між навчальними заняттями. Тривалість перерв між навчальними заняттями для учнів 1-4-х класів рекомендується не менше 15 хв. Замість однієї великої перерви можна влаштовувати дві перерви по 20 хв., після другого та третього навчальних занять - для учнів 1-4-х класів.
    • У закладах освіти, які працюють у дві зміни, навчання учнів 1-4 класів, повинно бути організовано у першу зміну. В умовах воєнного стану, для учнів, які перебуваючи за кордоном здобувають освіту у другу зміну в закладах загальної середньої освіти України за дистанційною формою.
    • Безперервна навчальна діяльність учнів (тривалість навчальних занять) не може перевищувати: у 1-му класі - 35 хв., 2-4-х класах - 40 хв.
    • Учням 1-2 класів не рекомендуються обов’язкові завдання для самопідготовки у позанавчальний час.Тривалість виконання завдань для самопідготовки учнів у позанавчальний час не рекомендується більше 1 години у 3-5 класах.
    • Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж навчального заняття повинна бути: для учнів 1 класів - не більше 10 хвилин; для учнів 2-4 класів - не більше 15 хвилин. Після занять із застосуванням ТЗН проводяться вправи з рухової активності та вправи гімнастики для очей. 
    • В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів: 1-2 класів - 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 - по 20 хвилин; 3-4 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 30 хвилин, або 4 - по 20 хвилин.
    • Керівник закладу освіти контролює наявність проходження попереднього та своєчасне проходження періодичних медичних оглядів працівниками закладу освіти у терміни, що передбачені законодавством України.
    • Не допускається проведення будь-яких видів ремонтних робіт у присутності учнів. Термін проведення ремонтних робіт встановлюється із урахуванням часу на видалення остаточної кількості токсичних речовин, що входять до складу будівельних та (або) оздоблювальних матеріалів.
    • Майданчики для учнів 1-4 класів обладнуються тіньовими навісами або альтанками, ігровим та фізкультурно-спортивним обладнанням, що відповідає віковим особливостям учнів.
    • Перевага надається робочим столам учнів та стільцям, що запобігають порушенню постави в учнів, забезпечують мобільні робочі місця та легко трансформуються для роботи у групах. 
    • Для профілактики порушень постави не менше 2-х разів на рік учнів пересаджують на інші ряди, не порушуючи відповідності групи меблів їх зросту та з урахуванням гостроти зору і слуху.
    • Навчальні приміщення для учнів 1-4 класів розміщуються окремо від навчальних приміщень учнів 5-11(12) класів. У разі обладнання в навчальних приміщеннях початкової школи місця відпочинку учнів (ігровий осередок) з килимами для сидіння та гри, стільцями, кріслами або подушками з м’яким покриттям, вони повинні легко очищатися.
    • Не дозволяється одночасна робота за одним комп’ютером двох і більше учнів незалежно від їх віку під час занять з компютерної грамотності, основ інформатики. Медичними протипоказаннями до занять учнів з персональною комп’ютерною технікою є: аномалія рефракції, некорегована міопія або гіперметропія, некорегована косоокість, епілепсія. Використання друкувальних та (або) копіювальних пристроїв у навчальних приміщеннях дозволяється при відсутності учнів та по завершенню навчальних занять. Після використання таких пристроїв приміщення необхідно провітрити.
    • Санітарні вузли для 1-4 класів повинні бути обладнані дитячими унітазами або чашею Генуя.
    • У приміщеннях класних кімнат відносна вологість повітря має бути 40-60 %; температура повітря в класних кімнатах 17-20 °C.
    • Забороняється розміщувати на підвіконні навчальних приміщень рослини, які перешкоджають доступу прямого сонячного світла. Для забезпечення оптимального природного освітлення навчальних приміщень необхідно мити вікна не менше 2-х разів протягом навчального року. Для освітлення найбільш віддалених від вікон рядів робочих столів учнів у навчальних приміщеннях слід передбачати окреме включення усіх рядів електроламп.

    Ще одна важлива річ — у дитини повинен бути її власний вільний час. Наприклад, вона виконала уроки після школи, сходила на гурток і в неї залишається час. Дитина повинна вміти його самостійно організовувати та робити те, що вона хоче. Бо дуже багато людей вже у дорослому віці не вміють організовувати свій вільний час. А це може призводити до постійної втоми та перфекціонізму. Тобто важливо навчити дитину не лише вчитися, а й відпочивати.

    Таким чином,  цією публікацією я спонукаю вчителів початкової школи знати основні організаційні вимоги, дотримуватись їх і памятати, що навчання дитини в початковій школі - це тільки початковий її щабель у житті. Зростайте розумних, грамотних, але здорових дітей!!!

    Немає коментарів:

    Дописати коментар