понеділок, 11 вересня 2023 р.

Чи потрібен план виховної роботи: погляд НУШ


 Як відомо, згідно вимог на сучасному етапі розвитку освіти плани виховної роботи не є обовязковими документами, але педагоги перед початком певного освітнього відрізку все одно обдумують теми і форми виховного впливу на учнів. Чи не те саме це? Чи не є це той самий план виховної роботи? Відповідь однозначна - педагоги здійснюють планування і це оптимізує освітній процес і економить час і внутрішні сили педагога, учнів і батьків.  
    У 2018 році в Україні набула чинності нова Інструкція з діловодства для закладів загальної середньої освіти. Згідно з новими правилами, зник перелік обов’язкової ділової документації, натомість її визначає педагогічна рада кожного закладу. Також кожна школа може створювати власну інструкцію з діловодства на основі типової. Необов’язковими стали плани роботи:  класних керівників; вихователів; бібліотекарів; методичних об’єднань; гуртків; спортивних секцій; поурочні плани, що складалися на основі календарно-тематичних.
    Також Міністерство пропонувало використовувати Примірний перелік документів, що створюються під час діяльності шкіл. У зазначеному списку є лише два плани: річний план роботи закладу та робочий навчальний план закладу. Водночас, згідно з Концепцією НУШ, виховання в школах має здійснюватися під час навчання, а не під час окремих виховних годин. Зокрема, у формулі НУШ закладений наскрізний процес виховання, який формує цінності. 
    Корисною, на мій погляд, є вибір Тетяни Копійки (м.Черкаси), яка вважає, що план класного керівника має логічно вплітатись у загальношкільний план і складається зі: вступної частини, де прописані пріоритети виховання та компетентності, які виховуються в дітях; соціальний паспорт для кожного класу (там записують відомості про пільгові категорії дітей), що допомагає вчителю зорієнтувати свою роботу з кожним класом та дитиною окремо; також по тижнях адміністрація розписує загальноліцейні заходи, до яких класні керівники можуть додавати свої окремі заходи із класами. Після цього вчителі можуть записувати свої заходи, фіксувати ті, які сподобалися дітям, що треба змінити, удосконалити. Таке планування розробляється у її школі щосеместрово, але це не означає, що педагоги мають обов’язково день у день проводити ті чи ті заняття на певну тему. Адже живемо в такий час, коли все постійно змінюється, тому, звісно, деякі заходи скасовуються, переносяться. Якщо в класі виникає потреба в спілкуванні чи трапилась якась ситуація, яку треба обговорити, то, звісно, вчителі мають це зробити поза планом. Сучасні педагоги пропонують відходити від моралізаторства, яке лише заганяло дітей у рамки, і більше звертати увагу на запити дітей, створювати місце для їхньої творчості, сприяти їх участі у дискусіях та спільних активностях з однокласниками.
  • Таким чином, виховний процес має орієнтуватись на виховання цінностей із застосуванням різноманітних форм з орієнтацією на загальний напрям розвитку освітнього закладу. Робота вчителя цей процес зробити цікавим, корисним і ближчим до потреб учнів і батьків.

Немає коментарів:

Дописати коментар