понеділок, 19 грудня 2022 р.

Удосконалення навички читання у початковій школі


 Техніку читання складають, як відомо, усвідомлення прочитаного, виразність читання, швидкість читання, правильність читання.

Для підвищення якості читання молодших школярів пропоную вправи для удосконалення кожного компонента. 

1. Розчитування

Перед кожним уроком пропоную використовувати таблиці для розчитування, яку пропоную читати індивідуально, попарно чи колективно. 


Необхідними є вправи для розвитку мовленнєвого апарату: дихальні вправи, вправи "Повтори", вправи "Прочитай по губах", вправи-скоромовки, вправи-чистомовки, дикторське читання.

Дихальні вправи:

  • задути свічку
  • здути пірїнку
  • погудіти, наче пароплав
  • продзижчати 
  • зробити рухи язиком, ніби маляр фарбує стіну
  • прошуміти як мотор
  • відтворити звук шуму лісу
Вправи "Повтори"
  • витягування губи трубочкою
  • зімкнути губи
  • показати губами літеру О
  • облизати варення на губах
  • зробити язиком рух маятника
Вправи "Прочитай по губах"
  • за рухами губ прочитати слова
  • слова прочитати на одному диханні
Вправи-скоромовки мають на меті відпрацювати правильну і швидку вимову. У скоромовках важливе не смислове навантаження, а кількість і послідовність слів.


Вправи-чистомовки спрямовані на автоматизацію звуків із зміною сили голосу, тембру.


Для вироблення швидкості читання школярів доцільно:
  1. Швидке розпізнавання слів на картках (учитель показує картку і одразу забирає, учень покладається на запамятовування)
  2. Читання одночасно з учнями, сповільнюючи чи прискорюючи
Формування виразності читання сприяє:

  1. Читання мовчки учнями за завданням визначити зміст, головну думку чи настрій твору
  2. Визначити власне ставлення до факту чи події
  3. Визначити, що мають зрозуміти слухачі цього твору
  4. Читання вголос, витримуючи діалог зі слухачем

Свідомого читання можна навчити молодших школярів, сформувавши наступні уміння:

  • зясовувати одразу значення незрозумілих слів,
  • встановлювати причинно-наслідкові звязки між подіями чи фактами твору,
  • осмислення різних синтаксичних конструкцій,
  • розуміння авторської позиції стосовно події,
  • визначення власного ставлення до героя чи події,
  • усвідомлення фактів, описаних у творі.

Прийоми роботи з розвитку свідомового читання молодших школярів - це: поділ тексту на частини, складання плану, графічне малювання, переказ, аранжування, читання в особах, називання дійових героїв, зіставлення частин твору з ілюстраціями, встановлення фактологічного ланцюга подій тощо.

Правильне читання формується завдяки наступним прийомам: 

1) "вчись читати правильно" - очі рухаються по рядку, не повторюючи двічі слово;

2) щоденне читання вголос і мовчки з намаганням зрозуміти про що читаєш;

3) читання за відведений проміжок часу;

4) читання окремо вихначених слів (тільки на А, напрклад);

5) читання деформованого тексту.


Таким чином, вчителі початкових класів можуть долати освітні втрати дітей під час карантинного періоду через COVID-19, а згідно статистики Українського центру оцінювання якості освіти, на сучасному етапі учні початкової освіти втратили або не набули належних навичок читання. 





Немає коментарів:

Дописати коментар