вівторок, 24 травня 2022 р.

Формуймо сучасні педагогічні компетентності!


Які ж якості необхідні людині в будь-якій професійній діяльності? 

    Дж. Равен, автор книги "Компетентність у сучасному суспільстві", на основі проведених досліджень так відповідає на це запитання:

  1. здатність працювати самостійно без постійного керівництва;
  2. здатність брати на себе відповідальність за власною ініціативою;
  3. здатність виявляти ініціативу, не питаючи інших, чи слід це робити;
  4. готовність помічати проблеми та шукати шляхи їх вирішення;
  5. уміння аналізувати нові ситуації й застосовувати вже наявні знання для такого аналізу;
  6. здатність ладити з іншими;
  7. здатність засвоювати будь-які знання за власною ініціативою;
  8. уміння приймати рішення на основі здорових суджень.

Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Проблема педагогічної компетентності цікавила багатьох науковців.

А. Маркова вважає, що професійно компетентна людина та, яка:

  • успішно розв’язує завдання навчання й виховання, готує для суспільства випускника з бажаними психологічними якостями;
  • задоволена професією;
  • досягає бажаних результатів у розвитку особистості учнів;
  • має й усвідомлює перспективу свого професійного розвитку;
  • відкрита для постійного професійного навчання;
  • збагачує досвід професії завдяки особистому творчому внеску;
  • соціально активна в суспільстві;
  • віддана педагогічній професії, прагне підтримувати навіть у складних умовах її честь і гідність, професійну етику;
  • готова до якісної та кількісної оцінки своєї праці, уміє сама це робити.

  • За аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної компетентності.

    1. Інформаційна компетентність, яка передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.

    2. Комунікативна компетентність - це вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків).

    3. Продуктивна компетентність - це вміння працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставить саме продуктивну компетентність.

    4. Автономізація на компетентність - це здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.

    5. Моральна компетентність - це готовність, спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами.

    6. Психологічна компетентність - це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.

    7. Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності.

    8. Соціальна компетентність - це вміння жити та працювати з оточуючими.

    9. Математична компетентність - це вміння працювати з числом, числовою інформацією.

    10. Особисті якості вчителя (це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності) - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.

  • Таким чином, компетентності - це більше, ніж знання та вміння, - це ставлення, цінності, знання, вміння, критичний аналіз дійсності та діяльності.

     Бажаю успіхів! 

Немає коментарів:

Дописати коментар